Dobry PACKSHOT

zdjęcie 1

„Chciałbym wykonać zdjęcia produktów, takie na białym tle do katalogu i Internetu…” Ten, kto fotografuje zawodowo zna takie telefony lub maile. Producenci od branży modowej po spożywczą potrzebują zdjęć produktowych, potocznie zwanych packshotami.

Packshoty są niczym innym jak zdjęciami technicznymi, pokazującymi właściwości produktów, jak np. kształt, proporcje, fakturę, kolor, funkcjonalność. Dobry packshot charakteryzuje się odpowiednim ułożeniem produktu, dobrą perspektywą, dobrym oświetleniem produktu i co równie ważne – dobrą postprodukcją. To wszystko daje dobrą jakość, czyli w skrócie dobry packshot.

packshot na białym tle

Każde studio czy fotograf ma swoje techniki oświetlania przy tego rodzaju fotografii. Jedni nie rozstają się ze stołem bezcieniowym, inni w ogóle go nie używają. Wszystko zależy od fotografowanych produktów i sposobu pracy fotografa. Są takie produkty, które do łatwych nie należą, jak np. wszelkiego rodzaju kształty sferyczne, lustrzane odbicia, chrom, pleksy, szkło – mogą to być łyżki, baterie łazienkowe, biżuteria, kosmetyki… Lista jest długa.

zdjęcia produktowe / magazyn Silesia

Trzeba dodać, że każdy nawet najbardziej luksusowy produkt ma jakieś wady techniczne, powstałe przy jego produkcji, jak np. ubytki w druku w etykietach papierowych, wady opakowań przy rantach, zgrzewach, zarysowania, zabrudzenia (kilka warstw pleksy), krzywe szwy (nieproporcjonalne ubrania). Często studia muszą fotografować prototypy różnych produktów, które wcześniej były testowane, np. maszynki do golenia, strzyżarki – wtedy zabrudzone ostrza z resztami włosków nie powinny nikogo zaskoczyć. Przykładów jest tyle, ile różnych produktów. Fotografia makro wydobywa najmniej widoczne „gołym okiem” wady.

przykład zdjęć "malowanych" światłem

Dobry packshot to zgranie kilku etapów produkcji takiego zdjęcia, czyli przygotowanie produktu, (stylizacja), fotografia oraz retusz, często z elementami grafiki. Przy tworzeniu kosztorysu warto brać pod uwagę wszystkie składowe fotografii produktowej, czyli nie tylko fotografię i licencję, lecz także studio fotograficzne, oświetlenie, tło, stylizację, retusz i grafikę czy dodatkowe zakupy, pozwalające zrealizować sesję. Często jest to praca kilku osób.

przykład "beauty shota"

Zadaniem fotografa jest jak najlepsze przedstawienie produktów i już. Ale obecnie fotograf bez retuszera czy grafika lub bez ich umiejętności jest jak wydobywający diamenty bez jubilera.

Klienci coraz częściej wymagają od tych technicznych zdjęć czegoś więcej, mówią o malowaniu światłem, kontrastach, cieniach… Agencje reklamowe nazywają takie zdjęcia często beauty shotami.

przykład "beauty shota"

Komentarze

Leave a Reply

*